Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

7 mýtů o prodeji nemovitostí, které prostě musíte znát

11. 02. 2016 8:00:00
Mezi veřejností bohužel koluje několik mýtů ohledně prodeje nemovitostí a realitních makléřů. Vím, že jsou názory veřejnosti různé a je to tak správně. V článku vycházím ze své zkušenosti s desítkami úspěšně prodaných nemovitostí.
  1. Makléř mi v ničem nepomůže a jeho služba je drahá, prodám si to sám - takto je to možné také vnímat a do jisté míry můžete mít i pravdu, zejména když je všude slyšet, jak je dnešní reputace realitních makléřů špatná. Ale pravdou je, že každý den se na realitním trhu uzavřou stovky, možná tisíce realitních transakcí a 99% z nich dopadne ke spokojenosti klientů realitních makléřů. Je tedy lepší najít si sám toho kvalitního než se snažit o samoprodej, ve kterém vás čeká mnoho neznámých situací, se kterými si málokdo umí správně poradit.
  2. Použiju server určený pro soukromou inzerci, tam se to přímými zájemci jen hemží - Servery jako Bezrealitka sice slouží pro tzv. “soukromou inzerci” bez účasti realitních kanceláří, ale už dávno tak nefungují. Manažeři realitních kanceláří pochopili, že Bezrealitka, Bazos nebo Annonce jsou obrovským zdrojem kontaktů na soukromé inzerenty. Místo toho, aby učili své začínající makléře využívat dnešních možností internetu a osobního marketingu, učí je volat lidem, kteří nemají dostatek informací a chtějí si vyzkoušet prodej nebo pronájem své nemovitosti po své ose. Počet nemovitostí na těchto serverech se pomalu snižuje, ale počet začínajících makléřů, kteří je využívají, zůstává stejný a soukromý inzerent se stává lovenou zvěří. Většina lidí nátlaku ze strany makléřů podlehne a ulovit se nechá. Když už chcete inzerovat po své ose, je lepší využít místa, kam chodí opravdu nejvíce zájemců. Jsou to servery typu reality.idnes.cz, sreality a mnoho dalších. Na některých sice za inzerci zaplatíte, ale máte jistotu, že je uvidí i přímí zájemci. (Realitní kanceláře dnes běžně inzerují nejméně na dvaceti takových serverech, proto mají i mnohem lepší marketingový dosah a zacílí na více přímých zájemců)
  3. Čím nižší cena za služby makléře, tím lépe - opět vás zklamu. Makléř, který pracuje za méně než jedno, dvě nebo tři procenta z konečné kupní ceny, vám nikdy nenabídne ani nemůže nabídnout kvalitu a kvantitu těch nejdůležitějších funkčních prodejních technik. Ty jsou následně přímo úměrné úspěchu celé realitní transakce. Jinými slovy, vždy si nechte dopředu sdělit cenu i to, jaké služby a v jaké kvalitě cena za služby makléře obsahuje. Standardní cena na realitním trhu je dnes 3 - 6 % (+ DPH u plátců) z konečné kupní ceny. Setkáte-li se s nižší, tak služby podbízivého makléře raději odmítněte. Nenechte se ulovit realitním makléřem, najděte si sami toho kvalitního.
  4. Makléři nic nepodepíšu, ještě bych se k něčemu uvázal - naopak, vyžadujte návrh dohody o zprostředkování kvůli tomu, abyste sami sebe ochránili, abyste věděli, co pro vás makléř udělá, za kolik a v jakém časovém horizontu. To je velmi důležité pro VAŠI OCHRANU i pro úspěch celé transakce.
  5. Čím víc makléřů to nabízí, tím to bude lepší - toto je mýtus, který vaši nabídku velmi znehodnotí. Makléři jsou jen lidé a pokud vědí, že vybíráte i z řad jejich konkurence, budou se předhánět ve slibech vám jen proto, aby tu práci od vás získali. Budou slibovat neproveditelné, protože to jsou většinou ta líbivá slova, která vy chcete slyšet. Zároveň snižujete jejich motivaci věnovat zakázce 100% úsilí. Navíc každý makléř napíše nabídku vaší nemovitosti jinak, uvede trochu jiné údaje a na inzertním serveru se vaše nabídka obejví velmi často pohromadě v několika variantách. Na zájemce pak působí velmi zmatečně, neexkluzivně a hlavně nevěrohodně. Vždy je lepší se zeptat ve svém okolí a hledat pozitivní zkušenost s nějakým realitním makléřem.
    Tomu následně jako jedinému dejte důvěru a oslovte jej ke spolupráci. U standardní nemovitosti by většině makléřů dohoda o zprostředkování prodeje na čtyři měsíce měla stačit. Pokud se vaše nemovitost za tu dobu neprodá, VY se rozhodnete, zda jste se službami makléře spokojeni a zda dohodu prodloužíte, nebo jestli najdete makléře jiného. Je potřeba si uvědomit, že prodej nemovitosti je dnes zejména o skvělé prezentaci a předprodejním a prodejním marketingu, a to všechno makléře stojí nemalé peníze a čas, který do vaší společné transakce investuje nejprve ze svého. Proto byste mu měli dát prostor na realizaci, aby pro vás mohl podat ten nejlepší výkon.
  6. Já to prodat nepotřebuju, nespěchám, zkusíme to za takovou cenu a uvidíme - toto je velmi častý způsob uvažování, jak nabízet předraženou nemovitost s tím, že se najde člověk, který bude ochoten takovou nemovitost koupit. Z pohledu prodávajícího je jistě správný, protože prodávající nemá dostatek zkušeností k tomu, aby věděl, že to nefunguje. Chodíte do pekárny? Koupili byste rohlík za deset korun, když všude jinde stojí korunu? A přesně stejně uvažuje zájemce o koupi nemovitosti. V dnešní době je pro kupující velice snadné zjistit, za kolik je možné podobnou nemovitost koupit. A pokud je ta vaše předražená, vybere si jinou, na výběr dnes rozhodně mají. A proto stejně tak jednoduše jako prodávající zjišťujte, za kolik svojí nemovitost můžete prodat. Existují samozřejmě nemovitosti, které jsou něčím vyjímečné, a kde moc nelze srovnávat jejich cenu s cenou okolních nemovitostí. Zkušený makléř to samozřejmě umí velmi dobře zhodnotit.
  7. Na inzertních serverech jsou inzerované konečné kupní ceny - veškerá inzerce nemovitostí na inzertních serverech obsahuje nabídkové ceny, ne konečné. Většina z nich je o deset až dvacet procent vyšší, než je následně konečná realizovaná cena. My makléři dnes máme placené nástroje, díky kterým můžeme velmi jednoduše za poplatek realizované ceny prodeje nemovitostí v dané lokalitě zjistit. Jedná se o cenové mapy, které vycházejí z dat katastrálních úřadů. To jsou nejpřesnější data, jaká lze v současné době použít. Vycházejí totiž z aktuálně realizovaných realitních transakcí. Pokud data v cenové mapě chybí, každý schopný makléř umí spočítat cenovou analýzu s velkou přesností na každou lokalitu v ČR.

Podělte se se mnou v komentářích o váš milý :) názor, děkuji za váš čas. Michal

Autor: Michal Souček | čtvrtek 11.2.2016 8:00 | karma článku: 9.86 | přečteno: 753x

Další články blogera

Michal Souček

Legislatíva je prevít, aneb 3 zásadní změny v realitním světě v roce 2016

V České republice je nás několik milionů. A několik milionů je i nás vlastníků nemovitých věcí. Už od prvního dne letošního roku se nás týkají některé legislativní změny v realitním světě. Zde jsou 3 zásadní.

6.1.2016 v 7:59 | Karma článku: 10.04 | Přečteno: 512 | Diskuse

Michal Souček

Jak se nenechat ulovit realitním makléřem

K prodeji nemovitosti je potřeba znát dostatek informací. Podívejme se na to, jak prodej nemovitosti v současné době probíhá z pohledu vlastníka “samoprodejce” a z pohledu vlastníka prodávajícího s pomocí realitního makléře.

4.1.2016 v 15:21 | Karma článku: 8.59 | Přečteno: 909 | Diskuse

Michal Souček

Může obchodník vypadat v každé situaci jako profík?

Může, pokud dodrží postupy, které bude dodržovat. Není nic horšího než obchodník neznající odpověď na jakoukoliv otázku klienta.

4.8.2015 v 7:50 | Karma článku: 7.98 | Přečteno: 237 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Vladimír Janák

Hledáte na Googlu? Mluvte na něj!

Aplikaci Google máte ve svém mobilu patrně i Vy. Stačí kliknout a napsat, co chcete vyhledat na internetu. Může to být jednodušší a rychlejší? Ano může.

21.7.2017 v 13:57 | Karma článku: 4.30 | Přečteno: 216 | Diskuse

Hana Stastna

Návrat k výživné pravdě a plnotučné lásce jde jako po másle

„Kdybych já měl, co bych já chtěl, já bych si nestejskal: krajíc chleba a kus másla, já bych si zavejskal,“ hlásá stará lidová písnička z Klatovska. Hospodyňky i novináři se podivují nad překotným zdražováním másla.

21.7.2017 v 9:14 | Karma článku: 16.54 | Přečteno: 715 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Proč líp už být nemůže

Je to jen několik málo dnů, co můj manžel napsal článek o aktuálním stavu ekonomiky. Přesněji řečeno o tom, že období ekonomické hojnosti a růstu už narazilo na své limity.

21.7.2017 v 8:00 | Karma článku: 46.40 | Přečteno: 11269 | Diskuse

Eva Kislingerová

Není dotace, jako dotace

Jsem si jista, že pokud by si dal někdo práci s vyhledáváním nejčastěji frekventovaných slov v domácí politice a hospodářství, na jednom z prvních míst by se nepochybně objevil termín „dotace“.

20.7.2017 v 21:28 | Karma článku: 11.51 | Přečteno: 405 | Diskuse

Pavel Vítek

Lithium na Cínovci aneb Nenechme si rozvrtat republiku, aniž bychom z toho něco měli

Češi ze svého bohatství musí něco mít! Měla by se o těžbu lithia starat státní firma? Jaké poplatky bychom měli zavést, aby to pro nás bylo výhodné? A nevedou tyto otázky spíš jen k iluzi, které padne za oběť jen český občan?

20.7.2017 v 13:20 | Karma článku: 13.70 | Přečteno: 748 | Diskuse
Počet článků 6 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 475

Svět se mění rychleji, než si všichni myslíme.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.