Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se nenechat ulovit realitním makléřem

4. 01. 2016 15:21:16
K prodeji nemovitosti je potřeba znát dostatek informací. Podívejme se na to, jak prodej nemovitosti v současné době probíhá z pohledu vlastníka “samoprodejce” a z pohledu vlastníka prodávajícího s pomocí realitního makléře.
article_photo (Michal Souček)


Říká se, že víc jak 65% prvoprodejců, tedy prodávajících, kteří prvně prodávají nějakou nemovitost, nechtějí ze začátku využít služeb realitní kanceláře a zkouší to po své ose. Proč tedy jen 5% z nich uspěje natolik, že jsou ochotni i v dalším případě jít cestou samoprodeje? Zeptali jsme se dvou mužů s aktuální zkušeností, jak to probíhalo.

Pan Navrátil z Prahy zdědil po své zemřelé mamince byt 1+1 v Modřanech a vzhledem k tomu, že jej nepotřeboval, rozhodl se jej prodat. Neznal žádného realitního makléře a zároveň byl přesvědčen, že využití služeb makléře u prodeje klasického panelového bytu v přízemí v Praze není potřeba. Věci po mamince nechal v bytě pro případ, že by se případnému zájemci nějaký nábytek hodil do začátku.

Udělal pár fotek a s pomocí svého syna vložili nabídku na portál pro soukromou inzerci. Měli dojem, že dělají tu nejsprávnější věc, protože právě na tomto serveru se pohybují přímí zájemci. “Neměli jsme povědomí o ceně, z dědického řízení jsme měli znalecký posudek, cenu jsme porovnali a stanovili i podle ostatních nabídek v okolí, které jsme našli na internetu”, vzpomíná pan Navrátil.

"Druhý den v osm hodin ráno zazvonil telefon poprvé,” říká pan Navrátil. "Byla to nějaká realitka. Poděkoval jsem za jejich zájem a řekl jsem, že se jim kdyžtak ozvu, když budu potřebovat pomoci. Do oběda volalo třicet tři realitních makléřů, někteří dokonce ze stejné kanceláře. Byl jsem zoufalý a znechucený způsobem jejich jednání. Nakonec, abych měl klid, sedm posledních jsem pozval, aby se přišli na byt podívat. Někteří dokonce už měli i kupce, takže syn nabídku ze serveru stáhnul, aby už hlavně nevolal nidko další."

Pan Podlomský byl okolnostmi nucen prodat byt v Řepích. Byl to rovněž byt 1+1 v přízemí se zasklenou lodžií. Maminka pana Podlomského již dosáhla zasloužilého věku a nemohla se o sebe nadále sama starat. Náklady s bytem se celé rodině nechtělo zbytečně nést. Rozhodnutí bylo jasné.

Pan Podlomský obvolal rodinu a nechal si z osobní zkušenosti doporučit realitního makléře. S tím se sešel v bytě, nechal si vysvětlit úskalí a možnosti dnešního trhu včetně ceny, za kterou je byt možné prodat. Řekli si, jak celá transkace od začátku do konce proběhne.

Panu Podlomskému to dávalo smysl, domluvil se tedy s makléřem na spolupráci a následující den podepsali dohodu o zprostředkování prodeje nemovitosti. V té se makléř zavázal ke všem činnostem, které v určitém čase, za předem domluvených podmínek a za předem domluvenou cenu pro pana Podlomského vykoná.

Níže se v jednotlivých bodech dozvíte, jak obě transakce dopadly:

prodej bytu pana Navrátila:
  1. ze sedmi makléřů na schůzku dorazilo makléřů pět, se všemi se pan majitel dohodl na spolupráci, protože čím víc realitek, tím větší šance na úspěch
  2. někteří si nemovitost nafotili ve stavu v jakém byla, někteří požádali o fotky pana majitele
  3. zájemce nepřivedl nikdo, pan Navrátil nikomu nic nepodepsal a spolupráce tedy probíhala "per huba"
  4. žádný makléř nechtěl provizi, prý ji zaplatí kupující, což pana Navrátila mile překvapilo
  5. makléři se předháněli zejména v tom, za kolik jsou schopni byt prodat. "Proč ne", řekl si pan Navrátil a se všemi se domluvil na nejvyšší vyřčené ceně
  6. do třech dnů všichni makléři vytvořili nabídky a vložili je na internet
  7. za měsíc přišli všeho všudy dva zájemci, když zjistili, že se jedná o přízemí, otočili se a odešli
  8. pokud volal nějaký makléř, nechtěl se domluvit na prohlídce, ale na snížení nabídkové ceny
  9. za tři měsíce už to nabízeli jen dva realitní makléři, ti ostatní záhadným způsobem odpadli
  10. po půl roce nebyl byt stále prodaný a pan Navrátil stále platil poplatky SVJ a zálohy na služby

Prodej bytu pana Podlomského:

  1. makléř nechal byt vyklidit, aby zájemcům ukázal jaký prostor a světlo byt nabízí
  2. nechal udělat profesionální foto a videoprezentaci, půdorys je samozřejmostí
  3. v tomto případě se nemovitost nijak dále nearanžovala, nebylo to třeba, ale standardně se například vymaluje, uklidí nebo se profesionálně naaranžuje
  4. profesionální prezentace byla vytvořena včetně poutavého marketingového textu a popisu nemovitosti, stejně tak, jako scénář videoprohlídky
  5. po zveřejnění nabídky volalo makléři 18 lidí, z čehož druhý den si hned první zájemkyně byt po prohlídce zarezervovala
  6. makléř nechal připravit návrhy všech právních dokumentů, které se po odsouhlasení jejich znění oběma stranami podepsaly
  7. makléř doručil na katastrální úřad podepsané dokumenty včetně návrhů na vklad
  8. zajistil znalecký posudek kvůli dani z nabytí nemovitosti, jejímž poplatníkem byl v té době prodávající
  9. zajistil zároveň předání bytu a přehlášení všech energií, včetně organizace komunikace mezi novou vlastnicí a SVJ
  10. zajistil vyplnění daňového přiznání k dani z nabytí nemovitosti i jeho doručení na příslušný finanční úřad

(doba od zveřejnění nabídky po podpis dohody o rezervaci se zájemkyní - 14 hodin)

(celková doba prodeje včetně administrativy, katastrálních lhůt byla od zvěřejnění nabídky po předání bytu 62 dní)(z toho oficiální zákonná lhůta pro vyřízení žádosti, kdy vše leží na katastrálním úřadě, činí 20+30 dní)

Proto vždy při prodeji nemovitosti zvažte, jestli je dobré stát se lovenou zvěří a nechat se ulovit neznámým realitním makléřem. Já doporučuji věnovat drahocený čas výběru kvalitního zprostředkovatele, který se o všechno postará. Má dostatek zkušeností, využívá dostatek inzertních serverů a prodejních technik tak, že pro vás v co nejkratší době zajistí nejvyšší možnou tržní cenu.

Pan Navrátil vycházel při svém počínání z nedostatku informací o prodeji nemovitostí a nikdo mu to nemůže mít za zlé. Je prací těch poctivých a schopných realitních makléřů a realitních kanceláří dělat osvětu veřejnosti. Realitní trh je opředen spoustou mýtů, ze kterých se potom mylně vychází. Pokud by vás nějaké mýty zajímaly, přečtěte si také článek 7 mýtů o prodeji nemovitostí, které prostě musíte znát na mých webových stránkách. Vychází hodně i z myšlení pana Navrátila.

Děkuji za váš čas. Michal

Autor: Michal Souček | pondělí 4.1.2016 15:21 | karma článku: 8.59 | přečteno: 911x

Další články blogera

Michal Souček

7 mýtů o prodeji nemovitostí, které prostě musíte znát

Mezi veřejností bohužel koluje několik mýtů ohledně prodeje nemovitostí a realitních makléřů. Vím, že jsou názory veřejnosti různé a je to tak správně. V článku vycházím ze své zkušenosti s desítkami úspěšně prodaných nemovitostí.

11.2.2016 v 8:00 | Karma článku: 9.86 | Přečteno: 759 | Diskuse

Michal Souček

Legislatíva je prevít, aneb 3 zásadní změny v realitním světě v roce 2016

V České republice je nás několik milionů. A několik milionů je i nás vlastníků nemovitých věcí. Už od prvního dne letošního roku se nás týkají některé legislativní změny v realitním světě. Zde jsou 3 zásadní.

6.1.2016 v 7:59 | Karma článku: 10.04 | Přečteno: 516 | Diskuse

Michal Souček

Může obchodník vypadat v každé situaci jako profík?

Může, pokud dodrží postupy, které bude dodržovat. Není nic horšího než obchodník neznající odpověď na jakoukoliv otázku klienta.

4.8.2015 v 7:50 | Karma článku: 7.98 | Přečteno: 240 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Jaromír Dvořák

Copy sem, copy tam

České copy mohou být krátké nebo dlouhé. Anglické copy často tvoří první část složeného slova, například copyright nebo copywriter. Oba výrazy mají k sobě blízko a oba beze zbytku zapadly do českého jazyka.

22.11.2017 v 10:01 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 92 | Diskuse

Luboš Smrčka

Intervenčním sýčkům sklaplo

Letošní export přesáhne čtyři biliony korun. To je v podstatě jistota plynoucí ze známých dat za deset měsíců. Nezaměstnanost je 3,6 procenta, meziroční inflace necelá tři procenta. Euro je za 25,60 koruny.

22.11.2017 v 8:01 | Karma článku: 8.47 | Přečteno: 437 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Ceny bytů a domů rostou, lidé se stěhují do rekreačních chat

S prvními mrazy končí zahrádkářská sezóna a většina chat se vyprazdňuje. Někteří lidé ale ve svých chalupách přizpůsobených k celoročnímu obývání zůstávají natrvalo. Vedou je k tomu nižší pořizovací náklady i blízkost přírodě.

21.11.2017 v 22:11 | Karma článku: 21.21 | Přečteno: 1495 | Diskuse

Jiří Tichý

Bitcoin, peněženka a nákup

Určitě jste si všimli, že Bitcoin a celkový trh s Crypto měnou stále roste. Důvod bych viděl prostý v tom, že započala revoluce v měnovém systému.

21.11.2017 v 16:15 | Karma článku: 8.49 | Přečteno: 415 | Diskuse

Petr Šindelář

Výrobci vzkazují spotřebitelům. Spotřebitelé vzkazují obchodníkům

Po světě se roznesla fáma, že Číňanům i přes nedostatek kvalitní smetany zachutnalo máslo. Evropanům máslo prudce zdražilo a obchodníci nutí spotřebitele se ceně přizpůsobit, což v našem malém Česku neplatí pouze pro máslo...

20.11.2017 v 9:52 | Karma článku: 23.22 | Přečteno: 978 | Diskuse
Počet článků 6 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 478

Svět se mění rychleji, než si všichni myslíme.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.